Bibelen er premiert til gull i konkurransen Årets vakreste Bøker. Dermed kunne den erfarne og allerede prisbelønte designeren Aud Gloppen motta prisen i kategorien for Skjønnlitteratur/Voksenlitteratur på Nasjonalbiblioteket torsdag kveld.
– Det er veldig stas å bli anerkjent for det arbeidet man gjør. Når man designer Bibelen går man inn i en lang tradisjon med noe av det ypperste innen bokdesign. Det er lett å bli svimmel, sier Aud Gloppen til Vårt Land.
Prisen utdeles i regi av Grafill, interesseorganisasjonen for alle som jobber med visuell kommunikasjon. Juryen trekker spesielt fram Gloppens evne til samspill mellom lesevennlighet og gjennomført typografi. «Alle detaljer er nøye gjennomtenkt og utført. Den gode lesbarheten er resultat av en høy gramvekt på papiret, høyere enn det vanligvis er i bibler (...) Boken format og den meget høye kvaliteten på innbindingen er også et bevis på at denne boken er prisen verdig. Disse bøkene skal tåle tidens tann, og aldre med stil. Her skal man treffe en bred gruppe lesere. Boken innfrir disse kravene» heter det i juryens begrunnelse.
LES OGSÅ: Bibelen fortsatt bestselger
Poetisk. Designprisen Gloppen får er for den skjønnlitterære utgaven av Bibelen, hvor noteapparat og versetall er fjernet.
– Prosjektet er i tråd med den nye oversettelsen. Her handler det om å tydeliggjøre de litterære og poetiske kvalitetene ved språket, sier Gloppen.
Biblene kommer i tre ulike farger: Grønn, dyp lilla og brun. Fargene er duse. At biblene ikke skulle bli for dyre, men være tilgjengelig for alle, har også vært en styrende tanke bak materialvalget.
– Jobben har vært et tett samarbeid med Bibelselskapet. Vi begynte i den andre enden av fargeskalaen, men samlet oss til slutt om de mer mørke jordfargene. Vi ville gi bøkene et klassisk preg, forteller Gloppen.
LES OGSÅ: Bibelsalg vekker internasjonal oppsikt
Kritikk. Da biblene ble lansert i fjor høst, samlet Vårt Land et ekspertpanel av designere, for å vurdere layouten. Begeistringen uteble. «Hvorfor er designet så trivielt, når bibeloversettelsen er så radikal?», lød noen av innvendingene.
– Hva tenker du om kritikken?
– I stedet for å bruke ordet triviell, vil jeg si at det er et litt beskjedent uttrykk. Jeg tenker at teksten er så overveldende kraftfull at designet ikke trenger å være så prangende. Men det er bra og viktig at vi får en diskusjon rundt design, ikke minst bibeldesign, smiler Gloppen, som også vant samme pris da hun designet Bibelen i 2005.