Politikk

Disse partienes velgere tror mest på spøkelser

Ny statistikk avslører at to partier har Norges desidert mest spøkelsestro velgere. Vårt Land etterforsker Mysteriet om KrFs menn.

Bilde 1 av 2

Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet er spøkelsespartiene uten sidestykke i norsk 
politikk. Fersk statistikk fra Kifo levner ingen tvil:

• 40 prosent av KrFs velgere tror at «noen hus og bygninger kan være hjemsøkt av ånder»

• Drøye 37 prosent av Frps velgere tror det samme.

LES OGSÅ: Dronning Silvia: – Det finnes ­spøkelser

Spøkelsestro er blokkuavhengig

Det er en langt større andel enn i befolkningen som helhet. Hver fjerde nordmann tror på spøkelser.

– Overraskende mange, 
synes Tore Witsø Rafoss, forsker ved Kifo.

Instituttets tall avslører dessuten at spøkelsestro er blokk
uavhengig.

– Etter KrF og Frp følger 
Senterpartiet, Rødt og Arbeiderpartiet. Troen på hjemsøkte hus følger ikke tradisjonelle politiske skillelinjer, fastslår Rafoss.

Minst spøkelsestro er Venstre-folket, der bare drøye én av ti tror på spøkelser. De fleste 
andre partiene har en prosentandel på 20-tallet.

Halvparten av befolkningen avviser kategorisk at spøkelser eksisterer. Èn av fire svarer nei, men er usikre. Blant firedelen som tror på spøkelser er 8,7 prosent helt sikre og 17,1 prosent usikre.

LES OGSÅ: Norske journalister har skrevet flere tusen artikler om sjaman Durek. Vi har skrevet en som gjør deg klokere

Hedmark og Finnmark er «spøkelsesfylkene»

Troen på hjemsøkte hus skriver seg inn i et stort og komplisert livssynslandskap litt på siden av etablerte 
religioner og livssyn – og som har krav på å bli tatt på alvor.

Vi snakker om folketro og 
nyåndelighet, som Kifo har kartlagt som del av befolkningsundersøkelsen «Religion 2019».

Finnmark og Hedmark er Norges «spøkelsesfylker». Der tror om lag to av fem at ånder kan hjemsøke bygninger. I motsatt ende av skalaen finner vi Aust-Agder.

– Dette skyldes trolig de to fylkenes tradisjon for folketro, sier Rafoss ved Kifo.

Alder har lite å si for om du tror på spøkelser eller er nyåndelig anlagt. Det har derimot utdanning og kjønn:

• Jo lavere utdanning, desto større er sannsynligheten.

• Blant menn tror 19 prosent på hjemsøkte hus, blant kvinner 33 prosent.

– Det er ikke overraskende. 
Kvinner er overrepresentert innen både nyåndelighet og 
religion, sier Rafoss.

LES OGSÅ: Kirkens motstand mot nyåndeligheten fikk mange til å tro de må velge mellom kristen tro og egne, åndelige erfaringer. Flere valgte bort kirken.

Mysteriet om KrFs menn

Hvorfor er akkurat Frps og KrFs velgere så mye mer tilbøyelige til å tro på hjemsøkte hus? Spørsmålet kan tjene som inngangsport til et annet Livssyns-Norge:

– Det er en sterk sammenheng mellom å tro på reinkarnasjon, horoskop, lykkeamuletter, hjemsøkende ånder og det å være lavt utdannet, kvinne og bosatt i mer rurale strøk, sier Rafoss.

Det kan forklare hvorfor langt over halvparten av Frps kvinnelige velgere tror på spøkelser. Men det forklarer ikke det vi kan kalle for Mysteriet om KrFs menn:

– I alle partier tror kvinner mer på ånder enn menn – bortsett fra i KrF, forteller Rafoss.

Nesten halvparten av KrFs mannlige velgere tror på spøkelser. Bare 30 prosent av de kvinnelige gjør det samme. Hvorfor?

LES OGSÅ: En gang var ulven det ondeste av det onde. I dag speiler den skyggesidene i oss selv.

Kristnes tro på ånder

Norsk nyåndelighet vokste fram med 50- og 60-tallets vestlige fascinasjon for «Østens» åndelighet. Det brakte med seg uttrykk som «new age», praksiser som yoga og trosforestillinger som reinkarnasjon, forklarer Rafoss.

Folketroens skapninger, krefter, magi og mennesker med spesielle evner har derimot vært blant oss til uminnelige tider – dels på siden av, dels som et supplement til, dels i konflikt med kristen tro. Ikke helt ulikt forholdet mellom kristendom, nyåndelighet og folketro i dag.

Kifos tall viser at troende er mye mer tilbøyelige til å tro på hjemsøkende ånder enn ikke-troende. Mest utbredt er det blant mennesker med en mindre 
definert tro. 44 prosent av de som oppgir at de «har en tro, men er ikke kristen» tror på spøkelser. Dette mønsteret går igjen i svarene på mange av Kifos spørsmål om åndelighet (se faktaboks).

Men også kristne er mer tilbøyelige til å tro på hjemsøkte hus – drøye 33 prosent gjør det. Det er derimot ingen forskjell mellom de to ulike typene kristne Kifo skiller mellom:

• «Bekjennende kristne»: De som regner seg som «bekjennende kristne» svarer også at de er svært religiøse. De går mye på kristne møter, er mer teologisk konservative og oftere medlem i en frikirke.

• «Kristen, men ikke bekjennende»: Denne gruppen er dobbelt så stor. Grovt forenklet fanger den opp det brede laget av folkekirkemedlemmer.

LES OGSÅ: Hva kan verdens mest gåtefulle fisk fortelle om deg og meg?

Den maskuline teologiens åndskamp

– Tror disse gruppene på samme typer ånder? Og tror Frps kvinner og KrFs menn på samme ånder? Det vet vi ikke, sier Rafoss.

Men én ting gir muligens en 
pekepinn, ifølge forskeren. De «bekjennende kristne» oppgir i mye større grad enn 
andre kristne at de ikke bare er en 
religiøs, men «en åndelig person». Og i denne velgergruppen på til sammen 12 prosent stemmer tre av ti på KrF.

Her kan muligens løsningen på Mysteriet om KrFs menn ligge gjemt, tror Rafoss, som sammen med kollega Olaf Aagedal har drevet litt kvalifisert spekulasjon.

– I visse deler av Kristen-Norge, oftere i frikirker enn ikke, lever det en kristen tro som er ganske åpen for at det finnes ånder – gode og onde – og at det pågår en åndskamp i verden. Heller ikke Den norske kirke er helt fremmed for dette og har for eksempel ritualer for urolige hus. Så det finnes en kristen tradisjon for ånder, sier forskeren.

En kristen åndelighet kan også vise seg i uttrykk som «fylt av den hellige ånd», i tungetale, samt ulike former for bønn og meditasjon.

– Mitt inntrykk er at noen kristne miljøer har en litt maskulin teologi, som vektlegger denne åndskampen. Kanskje er det flere i KrF som har en slik tro. I så fall tror KrF-mennene på helt andre ånder enn Frp-damene, sier Rafoss.

LES OGSÅ: Det offentlige har begynt å fortelle barna våre om døden. Dette er historien om hvordan tausheten ble brutt.

---

«Religion 2019»

  • I mai gjennomførte Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning (Kifo) en stor befolkningsundersøkelse.
  • 4.000 respondenter svarte på et mangfold av spørsmål om tro, livssyn og åndelighet – men også om politiske stridstema og hvilket parti de ville ha stemt på «hvis det var stortingsvalg i morgen».
  • Dermed kan forskerne undersøke mulige sammenhenger mellom tro og livssyn på den ene siden, og politisk ståsted på den andre.
  • Kilder: Kifo

---

---

Flere funn

  • Hvordan forholder ulike kristne seg til forestillinger som i dag gjerne forbindes med nyåndelighet eller folketro?
  • Kifos tall kan tyde på at teologi er en avgjørende faktor.
  • For eksempel avviser over ni av ti i den teologisk mer konservative gruppen «bekjennende kristne» at tro på horoskop, stjernetegn og reinkarnasjon har noe for seg. Blant mennesker med en mindre definert, ikke-kristen tro svarer mellom 20 og 25 prosent det motsatte.
  • Ser man derimot på påstanden «det finnes mennesker som kan se inn i fremtiden», er de to gruppene helt på linje: Snaue 36 prosent tror på dette. Hva de legger i dette, kan derimot være ulikt. En kristen kan for eksempel tenkes å ha Bibelens profeter og drømmetydninger i tankene.
  • En interessant detalj i denne sammenhengen: Snaue ni prosentpoeng færre i den større, mindre teologisk konservative gruppen som regner seg som «kristen, men ikke bekjennende» tror på mennesker som kan se inn i fremtiden.
  • Kilder: Vårt Land, Kifo

---

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Politikk