Religion

IMI-kirken vil undersøke om konvertitter virkelig har konvertert

IMI-kirken mener UNE har for dårlig dømmekraft i konvertittsaker. Derfor har de tatt saken i egne hender.

– Vi jobber for å få til et samarbeid mellom Utlendingsnemda (UNE) og kirkene for å bli enige om vurderingskriterier for konvertitter. Dette har de foreløpig sagt nei til, og henstiller i stedet til at Stortinget må vedta et lovverk som gir dem mulighet til å håndtere konvertittsaker annerledes, sier hovedpastor i IMI-kirken, Egil Elling Ellingsen.

IMI-kirken har sammen med en samling andre representanter fra ulike kirkesamfunn invitert justisministeren til et møte ved tre anledninger.

– Vi har ønsket å legge frem våre funn om at dagens system gir opphold til mennesker som er «falske» konvertitter, mens reelle konvertitter blir sendt ut. Alle tre invitasjonene er avvist, med den begrunnelse at Norge har en rettferdig asylpolitikk, sier Ellingsen som forrige fredag skrev en kronikk i Vårt Land der han sammen med leder for IMIs internasjonale arbeid, Terje Høyland, kritiserer UNEs håndtering av konvertittsaker.

LES MER: Mener konvertitter lyver.

Egen vurdering

På grunnlag av dette, har IMI-kirken tatt saken i egne hender.

IMI-kirken har utviklet et eget konvertitt-team, som følger opp nye konvertitter for å undersøke om de virkelig har konvertert. Dette skjer gjennom 40-50 timers grundig observasjon. Konvertitt-teamet har avdekket både ekte og uekte konvertitter, ifølge IMI.

Til nå mener menigheten at tre «ekte» konvertitter har blitt sendt ut.

– Hvordan foregår observasjonen?

– Vi har identifisert sju ulike områder hvor man ofte vil se spor av tro. Vi gjør observasjoner av ulike former for trosutøvelse som gir oss mulighet til å se hvor dypt troen har festet seg, svarer Ellingsen.

LES MER: – UNE har pinlig dårlig kunnskap om kristen tro.

Slår sprekker

Observasjonsteamet og konvertitten leser for eksempel Bibelen på konvertittens morsmål.

– Vi hører hva konvertitten tenker om ulike tekster. Hvis en konvertitt er tilreisende, bruker vi minst fem dager for å gi ro rundt observasjonen. Etterpå blir dette til en sluttrapport, som konvertitten selv eier sammen med sin støttegruppe, sier Ellingsen.

Han sier observasjonsteamet er satt sammen av folk med ulik kulturbakgrunn, deriblant persisk og arabisk. I teamet er det også personer som har inngående kjennskap til islam og buddhisme, i tillegg til en systematisk teolog.

Observasjonsteamet har flere ganger opplevd at en konvertitts historie ikke er troverdig.

– Ofte oppstår sprekker i bildet når man har kommet med et svar eller en påstand, men så under oppfølgingsspørsmål viser at man egentlig ikke hadde noen ordentlig forståelse, forteller Ellingsen.

LES MER: UDI forstår at biskop reagerer på avgjørelse.

Feilvurdering

I kronikken beskriver Ellingsen og Høyland hvordan en av IMI-kirkens Alpha-kurs ledere gjennom flere år, Benjamin, ikke ble ansett som en ekte konvertitt av UNE.

Benjamin ble derfor nylig sendt til Paris, der han skal være misjonær for IMI-kirken.

Ellingsen og Høyland sier Benjamins sak er den alvorligste feilen de har opplevd at UNE har gjort så langt. Men de peker også på flere tilfeller.

Etter å ha snakket med andre kirkesamfunn, estimerer de at rundt 20 sentrale menighetsledere har blitt sendt ut av Norge fordi troshistorien deres ikke ble trodd av UNE.

LES MER: – Vanskeligst å «fake» en pinsetro.

Ble kontaktet

Kommunikasjonsrådgiver i Justisdepartementet, Andreas Skjøld-Lorange, sier at justisministeren måtte takke nei til å møte IMI-kirken i vinter på grunn av for stor pågang av henvendelser.

– Når det gjelder vurderingene knyttet opp mot samarbeidet om vurderingskriterier må du kontakte UNE, utdyper han.

UNE bekrefter at de i mars fikk en henvendelse fra Norges tros- og kirkesamfunn om å delta i en gruppe som skal se på vurderingskriteriene for konvertitter.

– Vi svarte da at det for UNE som uavhengig klageorgan ikke er naturlig å delta i en slik gruppe, sier avdelingsdirektør i UNE, Ketil Larsen.

Han forteller at «kirkens erfaringer og vurderinger av om person har konvertert, vektlegges i en helhetsvurdering, men får ikke nødvendigvis avgjørende vekt».

Larsen sier at UNE er opptatt av å utvikle sin kompetanse i denne typen saker.

– Derfor har vi ulike kontaktflater med kristne miljøer. Vi har også årlige kontaktmøter med Den norske kirke og sentrale kristne organisasjoner og deltar på ulike arrangementer der konvertitter er et tema, sier han.

Mangler kunnskap

Biskop emeritus Tor Berger Jørgensen er enig med IMI-kirken i at UNE burde høre mer på kirkenes egen erfaring med konvertitter.

Berger Jørgensen har vitnet i en rekke rettssaker om konvertitter som søker opphold i Norge.

– Hva tenker du om metoden IMI-kirken har valgt for å kontrollere at en konvertitt er «ekte»?

– Det er opp til den enkelte menighet å velge hvordan de vil avgjøre om konvertittene ikke er såkalt bekvemmelighetskonvertitter. Jo grundigere denne kartleggingen er, jo bedre er det. Andre kirkesamfunn kan nok lære noe av IMI-kirken her, sier Berger Jørgensen.

Han mener imidlertid at 40-50 timers observasjon «høres litt voldsomt ut».

– Jeg har for eksempel vanskelig for å tro at Den norske kirke ville kunne gå inn for en så omfattende «screening» som en fast ordning.

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Religion