Nyheter

Nonner bryter stillhet om overgrep

Metoo og overgrepsskandalen i Chile inspirerer nonner over hele verden til å ­fortelle om overgrep de har blitt utsatt for. Også økt åpenhet i kirken kan ha bidratt til at flere nå står frem, tror leder for Kirkelig Ressurssenter.

– Syndsbekjennelsen skal være et sted for frelse, frihet og nåde. På grunn av denne hendelsen har ­bekjennelsen blitt et sted for synd og maktmisbruk.

Slik beskriver en anonym ­nonne sin opplevelse av overgrep til ­Associated Press. Hun er én i ­rekken av nonner som nå står frem med sine historier om overgrep og seksuell trakassering i Den ­katolske kirke.

Gammelt nytt

– Dette er «gammelt» nytt, skriver Else-Britt Nilsen, søster og tidligere priorinne i Katarinahjemmet, og professor ved Det teologiske menighetsfakultet, i en e-post til Vårt Land.

Nielsen er ikke overasket av de nye avsløringene, og sier dette er noe hun har hørt om før.

– Ordenssøstre tilhører verdensomspennende nettverk med regelmessige møter. Ikke sjelden hører man der om overgrep slik de blir gjengitt i artikkelen. Det er nedslående. Spesielt opprørende er det at gravide søstre blir presset til abort.

– Mange av hendelsene ligger langt tilbake i tid. Hvorfor tror du ikke nonnene har stått frem ­tidligere?

– Det sier noe om kvinners stilling, oppdragelsen til servilitet overfor geistlige og overordnede, økonomisk avhengighet, taushetskultur, frykt for represalier; bli presset ut av stillinger, bli forflyttet, skam og så videre, skriver Nilsen.

Underdanig posisjon

­Asso­ci-
ated Press har snakket med en rekke eksperter som trekker frem maktforholdet mellom ­ferske ­nonner og prester, så vel som ­nonners historisk ­underdanige ­posisjon overfor prestene, som ­årsak til at de er ­sårbare for overgrep. 
Nilsen mener på bakgrunn av sin 
egen forskning på norske ­nonner 
at dette ikke uten videre er rett.

– I min egen forskning om ­nonners liv har søstrene stått ­meget sterkt, også vis-à-vis ­prester og ­biskoper, så jeg er ikke uten ­videre enig i resonnementet. Men her er det nok også store kulturelle ­forskjeller.

– Tror du det er noe i forholdet mellom nonner og prester som gjør slike overgrep mulig?

– Både fattigdom og under­ordning er elementer i overgrepshistorier, så også her. Men slik jeg ser det, er det ingenting som tilsier at dette er vanlig. Det er heldigvis unntakene, men uansett svært ­beklagelig.

Lukket miljø

Flere av ­nonnene og ekspertene omtalt av ­Associated Press gir uttrykk for en frykt fra nonnenes side for å melde fra om overgrep: Hva om de ikke blir trodd? Som en ­ekspert uttaler i saken: Prestene kan ­alltids hevde at hun ville det selv.

– Vi vet at tidligere ­varslinger og forsøk på å formidle seg har blitt møtt med avvisning eller bagatellisering. Hensynet til, og beskyttelse av presten som overgriper, har vært viktigere enn ­ivaretakelsen av den ­utsatte, ­mener Elisabeth Torp.

Hun er prest og daglig leder for Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep.

– Det er ikke overraskende at også nonner forteller om sine overgrepserfaringer. Asymmetri og maktubalanse i relasjonene innen klosterfellesskapet, i kombinasjon med uklarhet og umodenhet på egne seksuelle behov, kan være en årsakssammenheng.

Utsatte

Det meldes også om at varslere har blitt utsatt for stort press. Blant annet fikk en prest i Uganda sanksjoner mot seg ­etter at han forsøkte å varsle om ­utbredte overgrep.

– Generelt har tette og ­lukkede kristne fellesskap større risiko for at grenser ikke ­respekteres. ­Pålegg fra overgriperen om ­hemmelighold og allianse med den utsatte om at ingen andre må få vite om relasjonen og det som har skjedd er sterk, skriver Torp i en e-post til Vårt Land.

Likevel mener hun at ­tilstanden i Den katolske kirke er på ­bedringens vei.

– I de kirkelige miljøene er det generelt nå mer åpenhet og ­aksept for at maktmisbruk i form av seksuelle overgrep skjer og at det er nulltoleranse. Slik at flere enn tidligere våger å ­fortelle og varsle om det som har skjedd, men som ikke skal 
skje.

Ikke bare barn

– Det er ­forferdelig at slikt foregår, men det er viktig at det kommer ut og blir satt ord på, sier Arne Marco ­Kirsebom.

Han er sokneprest i Maria­kirken menighet i Stabekk, og sier han har hørt enkelte historier om overgrep og nonner tidligere.

– Man har fra tid til annen hørt slike historier fra ­afrikanske land, men jeg har aldri hørt om noe slikt i Norge.

Kirsebom mener at flere av de siste skandalene i Den ­katolske kirke viser at overgrep ikke utelukkende rammer barn og ­mindreårige.

– Det er viktig å forstå at ­dette ikke bare er noe som rammer de unge, men også voksne som er i en situasjon hvor det er ­vanskelig å si nei.

Blant annet viser Kirsebom til den nylig avgåtte ­kardinalen Theodore McCarrick fra USA, som brukte sin posisjon til å ­forgripe seg på og trakassere flere seminarister under seg.

– Tror du denne under­danigheten Associated Press ­beskriver kan være skyld i at ikke overgrep kommer frem?

– Det kan være at det er slik i noen kulturer, men jeg har­ ­aldri tenkt på det slik. Det er et ­avklart forhold mellom ­prester og ­nonner i Norge, sier 
Kirsebom.

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Nyheter