Religion

Arkeologer tror de har funnet opprinnelsen til Sodoma

ARKEOLOGI: Forskere sier et asteroidetreff kan ha ledet dem til Sodoma, byen som i Bibelen lider Guds «svovel og ild». – Vanskelig å bruke Bibelen til arkeologi, sier MF-professor.

– Det er steder omtalt i Bibelen som vi ikke vet hvor er, men man vet sånn omtrent landskapet det kan ha ligget i, sier Gard Granerød, professor ved MF vitenskapelig høyskole og seksjonsleder i Det gamle testamentet.

Ett av slike tilfeller er byen Sodoma, som er navnet Bibelen bruker på en førhistorisk by som skal ha ligget ved sørenden av Dødehavet. Byens skjebne beskrives i Første Mosebok.

«Da lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra – ned fra Herren, fra himmelen. Han ødela disse byene, hele sletten, alle som bodde i byene, og alt som vokste på marken» (19,24-26).

Nå spør en gruppe arkeologer om ikke Guds «svovel og ild» over Sodoma egentlig var en asteroide som traff oldtidsbyen Tall el-Hammam. Oldtidsbyen har lenge blitt pekt på som en mulig lokasjon for Sodoma, og nye funn viser flere likheter mellom skjebnen til de to byene.

Arkeologene, som begynte med utgravinger i ruinene i 2005, har blant annet funnet et 1,5 meter tykt lag av kull og aske som dekker hele byområdet.

Det var NRK som omtalte saken først.

---

Tall el-Hammam/Sodoma og Gomorra

  • Oppe på en høyde, rett nordøst for Dødehavet, lå en oldtidsby på det som nå kalles Tall el-Hammam. Byen var en av de største i sitt område under bronsealderen.
  • Ifølge Første Mosebok ødela Gud Sodoma og Gomorra og menneskene der fordi deres synder var «overmåte store».

---

Tusen ganger sterkere enn Hiroshima

I en rapport publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature, presenterer en gruppe arkeologer bevis for at Tall el-Hammam ble tilintetgjort av en asteroide i år 1650 f.Kr. Asteroiden skal ha sprengt fire kilometer over byen.

Arkeologene sier eksplosjonen var tusen ganger sterkere enn atombomben som ble sluppet på Hiroshima. Hendelsen sammenliknes med Tunguska-eksplosjonen i 1908, da et himmellegeme eksploderte over elva Steinete Tunguska, noe som slo 80 millioner trær overende over et område på 2000 kilometer.

En av arkeologene bak funnene, Christopher R. Moore, har beskrevet tilintetgjørelsen av oldtidsbyen slik:

«De sjokkerte byvandrerne som stirret på den, ble blindet momentant. Lufttemperaturer steg raskt over 2000 grader Celsius. Tøy og tre tok fyr umiddelbart. Sverd, spyd, murstein og keramikk begynte å smelte. Nesten umiddelbart stod hele byen i flammer».

Arkeologene mener at sjokkbølgen som etterfulgte, rev dyr og mennesker i filler, og at omtrent ingen av byens 8000 innbyggere overlevde. Sjokkbølgen skal også ha truffet omkringliggende landsbyer, og til og med knust Jerikos bymurer.

Kryssjekker med Første Mosebok

– Sodoma og Gomorra inngår i en bibelsk tradisjon om «fortapelses-byer», som går fortapt plutselig og brutalt. En hel rekke tekster refererer til det som ser ut til å ha vært en viden utbredt tradisjon om «den» eller «de fortapte byene», sier Granerød.

Gard Granerød, professor på MF

Arkeologen Moore lurer på om fortellingen om fortapelsesbyen Sodoma kan vise til noe spesifikt.

– Er fortellingen om Sodoma en eldgammel beretning fra et øyenvitne som så ødeleggelsen av Tall el-Hammam?, spør han.

For arkeologene mener at det som står om Sodoma i Første Mosebok sammenfaller med detaljene om asteroidetreffet. De oppgir følgende likheter:

  • Steiner falt fra himmelen
  • Ild kom ned fra himmelen
  • Tykk røyk steg fra flammene
  • En stor by ble ødelagt
  • Byens innbyggere ble drept
  • Avlinger og jordbruk ble ødelagt
Sodoma

Likheter med syndefloden

Granerød mener at det å bruke Bibelen til arkeologi er vanskelig. Det handler blant annet om usikkerhet knyttet til når bibeltekstene ble skrevet.

– Deler av Det gamle testamentet forteller om hendelser som angivelig fant sted i det andre årtusen før kristen tidsregning, men kildekritisk bedømt er tekstene i seg selv neppe så gamle. De har fått en sluttredaksjon en eller annen gang i siste halvdel av det førkristne årtusenet, sier han.

– Hvor viktig er Bibelen som en kilde for arkeologiske referanser?

Arkeologer er veldig skeptiske til det fordi de har sitt eget språk. Arkeologer er ikke bibeltekstens tjener, og jeg vil tro at en klassisk skolert arkeolog vil ha seg frabedt å være lydig tjener for å bekrefte noe som står i Bibelen, sier Granerød.

– Arkeologene sier eksplosjonen kan ha vært kilden til historien om Sodoma og Gomorra. Kjenner vi til tilfeller der et arkeologisk funn blir sett som kilden til en Bibel-historie?

– Det første jeg kommer på er tradisjonen om en storflom, som man kan lese om både i Bibelen og i mesopotamiske beretninger. Det kan ha vært en faktisk oversvømmelse som da har fått forskjellige utløp.

---

Tekster om fortapte byer

  • Sodoma og Gomorra inngår i en bibelsk tradisjon om «fortapelses-byer», altså byer som går fortapt plutselig og brutalt.
  • Noen tekster omtaler én fortapt by (Sodoma: Jes 3,9; Klag 4,6).
  • Andre tekster omtaler to fortapte byer (Adma og Sebojim: Hos 11,8; Sodoma og Gomorra: Gen 19,1–29; 5 Mos 32,32; Jes 1,9; 13,19; Jer 23,14; 49,18; 50,40; Amos 4,11; Sef 2,9; Samaria og Sodoma: Esek 16,46.53.55)
  • Fire byer (Sodoma og Gomorra, Adma og Sebojim: 5 Mos 29,23).
  • Felles for den eller de fortapte byene er at den / de var kjent for sine synder eller at Jahve ødela den / dem i fortiden.»
  • Kilde: Gard Granerød, MF

---

Per Åsmund Reymert

Per Åsmund Reymert

Per Åsmund Reymert er journalist i religionsavdelingen til Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Religion