Professor tror Hillsong-merkevaren har tatt skade av skandalene

HILLSONG: Professor tror de mange skandalene i Hillsong har gitt merkevaren deres en knekk. Samtidig mener han kirkebevegelsen har gode muligheter for å reise seg igjen.

SKANDALER: De tre siste årene har Hillsong opplevd den ene skandalen etter den andre, noe som har gitt merkevaren deres en knekk, mener professor Magne Supphellen. – I tilfellet Hillsong har nok hendelsene først og fremst forårsaket skade i forhold til de som står på utsiden av Hillsong, sier han.
SKANDALER: De tre siste årene har Hillsong opplevd den ene skandalen etter den andre, noe som har gitt merkevaren deres en knekk, mener professor Magne Supphellen. – I tilfellet Hillsong har nok hendelsene først og fremst forårsaket skade i forhold til de som står på utsiden av Hillsong, sier han.
Publisert Sist oppdatert

Verden over samler Hillsong 150.000 mennesker til gudstjeneste hver uke, ifølge dem selv. De er storprodusenter og eksportører av moderne lovsang, hvor en av de mest populære sangene har over 400 millioner visninger på YouTube. Opp gjennom årene har også kjendisfaktoren vært høy i megakirken, med blant andre artisten Justin Bieber som tidligere profilert medlem.

Men de tre siste årene har det karismatiske kirkebevegelsen fra Australia opplevd den ene skandalen etter den andre. Senest for to uker siden kunngjorde det globale styret at Hillsong-grunnlegger Brian Houston har oppført seg upassende og brutt de etiske retningslinjene flere ganger. Sist uke sa han opp sin stilling.

Hvilken betydning har skandalene for merkevaren Hillsong?

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS