Religion

Professor tror Hillsong-merkevaren har tatt skade av skandalene

HILLSONG: Professor tror de mange skandalene i Hillsong har gitt merkevaren deres en knekk. Samtidig mener han kirkebevegelsen har gode muligheter for å reise seg igjen.

Verden over samler Hillsong 150.000 mennesker til gudstjeneste hver uke, ifølge dem selv. De er storprodusenter og eksportører av moderne lovsang, hvor en av de mest populære sangene har over 400 millioner visninger på YouTube. Opp gjennom årene har også kjendisfaktoren vært høy i megakirken, med blant andre artisten Justin Bieber som tidligere profilert medlem.

Men de tre siste årene har det karismatiske kirkebevegelsen fra Australia opplevd den ene skandalen etter den andre. Senest for to uker siden kunngjorde det globale styret at Hillsong-grunnlegger Brian Houston har oppført seg upassende og brutt de etiske retningslinjene flere ganger. Sist uke sa han opp sin stilling.

Hvilken betydning har skandalene for merkevaren Hillsong?

– Det er jo sånn at merkevaren består av assosiasjoner. Assosiasjonene gir opphav til forventninger som igjen styrer atferd. I tilfellet Hillsong har nok hendelsene først og fremst forårsaket skade i forhold til de som står på utsiden av Hillsong og som kunne ha bidratt med vekst fremover, sier Magne Supphellen, som er professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole og har merkevarebygging som et av sine felt.

For denne gruppen er nemlig assosiasjonene til megakirken først og fremst styrt av media og det de hører fra andre, tror han. Og der har det altså vært flere Hillsong-nyheter med negativt fortegn de siste årene.

Dette er noe av styrken til Hillsong. De klarer å rekruttere folk i randsonen og folk som ellers ikke ville gått i noen menighet

—  Magne Supphellen, professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole

Bryter med Hillsong-nettverket

I 2020 ble det kjent at New York-pastoren Carl Lentz fikk sparken på grunn av umoral. Året etter ble pastorparet Reed og Jess Bogard i Hillsong Dallas anklaget for å finansiere sitt eget luksuriøse liv med kirkens penger. Samme år sluttet en Hillsong-leder i New Jersey etter å ha sendt upassende meldinger på sosiale medier.

For noen har det blitt for vanskelig å lede en Hillsong-menigheten i lys av alle skandalene. En av dem er pastor Sam Collier i Hillsong Atlanta som forrige uke annonserte at han trekker seg og starter en egen kirke. Søndag valgte pastoren i Phoenix å bryte med Hillsong-nettverket.

Men generelt har de negative nyhetene mindre å si for de som er aktive i bevegelsen, er Supphellens inntrykk.

– De vil nok sikkert synes at det som har skjedd er leit, men jeg tror deres positive opplevelser med menigheten og musikken vil overstyre de negative tingene, sier han.

Brian HOUSTON. Hillsong

– Skjer innovasjon hele tiden

Professoren mener at den store fordelen for Hillsong er at merkevaren deres i stor grad er knyttet til musikk.

– Musikk som ungdom opplever som givende er en veldig stor del av merkevaren. Der skjer det innovasjon hele tiden, og Hillsong er for eksempel blitt kjempestore på Spotify. I tillegg produserer de videoer og podkaster med taler og oppbyggende innhold. Hvis de fortsetter å være innovative på dette området, hvor de stadig kommer med nye ting som folk setter pris på, vil de raskere bygge opp merkevaren sin enn mange andre ville ha gjort i en lignende krise, tror han.

Supphellen har også inntrykk av at menighetsfellesskapet deres har en appell langt utover deres faste kirkegjengere.

– Dette er noe av styrken til Hillsong. De klarer å rekruttere folk i randsonen og folk som ellers ikke ville gått i noen menighet.

Må ta grep om lederstrukturen

For å bygge opp omdømmet sitt igjen mener Supphellen at kirkebevegelsen også må ta grep som handler om lederstruktur.

– Globalt, og i mange menigheter rundt omkring i verden, har de en pastor alene på toppen. Det er en struktur som jeg er veldig skeptisk til i enhver sammenheng. Også i en kommersiell organisasjon ville dette vært en dårlig løsning, sier han.

Han begrunner dette med at en enslig leder ikke innehar alle egenskaper som skal til for å styre en stor internasjonal organisasjon.

– Man trenger et team rundt seg. Ikke minst trenger ledelsen et kompetent styre som kan gi dem konstruktiv friksjon, men også inspirasjon og støtte. Det trenger de både for å kunne sørge for videre innovasjon, men også for å unngå at negative hendelser skal skje. Måten dette er organisert på i Hillsong virker veldig passé, mener Supphellen.

---

Hillsong

  • Kirke som ble startet i 1983 av Bobbie og Brian Houston i Sydney, Australia.
  • Har etablert forsamlinger i storbyer over hele verden, med over 150.000 medlemmer til sammen.
  • Er en pinsekarismatisk kirke med et moderne uttrykk, og retter seg spesielt mot unge.
  • I Norge består Hillsong av til sammen åtte kirker i Sør-Norge. Hillsong Norway er tilsluttet den norske Pinsebevegelsen.

---

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion