Nyheter

KrF kvitter seg med det røde hjertet – viser fram ny logo

NY LOGO: KrF viser lørdag fram ny logo i gult og svart. – Viser at vi ser fremover og er moderne, sier Dag-Inge Ulstein.

– Vi er heldige som har en unik farge, og med denne tror jeg at vi kan stå enda tydeligere fram, sier partileder Dag-Inge Ulstein (KrF).

Lørdag formiddag presenterer han KrFs nye logo og grafiske profil, når KrF samles til landskonferanse og ekstraordinært landsmøte på Gardermoen.

Etter mer enn 20 år med samme logo er det tid for en modernisering, mener han, og viser til at den nye logoen skal skape assosiasjoner til bevegelse og noe fremtidsrettet.

GUL OG SVART: Slik presenteres logoen i KrFs nye grafiske profil.

Han påpeker at rødt aldri har vært KrFs farge, selv om den gamle logoen kan ha gitt inntrykk av det.

– Siden vi har den unike gulfargen, tenker jeg at det er en styrke at vi nå får klarnet opp i det.

– Er det et hint om at dere vender dere bort fra venstresiden?

– Det handler enda mer om at vi er gule. Vi er der for å trekke politikken mot sentrum. Mye kan skje de neste åtte månedene, men når vi nå ser at folk trekkes mot fløyene, er det desto viktigere å ha et sterkt KrF som kan trekke politikken mot sentrum.

Partileder Dag Inge Ulstein presenterer KrFs nye logo

Tror ingen vil savne rødfargen

Selv om hjertet er borte fra logoen, er det ikke hjertet borte fra partiet, bedyrer Ulstein.

– Noen vil helt sikkert savne det, og vi kommer fortsatt til å bruke t-skjorter med hjerte på ryggen. Men dette er logoen som skal vises på alle meningsmålinger og grafikker, og med denne logoen er vi ikke utydelig. Men politikken vår, og hjertet for dem som trenger politikken vår, har ikke endret seg.

Dag-Inge Ulstein ble lørdag valgt til ny partileder i KrF

– Det er ikke et mer hjerteløst parti du presenterer, altså?

– Absolutt ikke. Men vi har prioritert noen saker tydeligere som viser at vi er et ansvarlig, styringsdyktig parti med økonomisk troverdighet.

Han vedgår at noen KrF-ere trolig vil savne den gamle profilen.

– I alle organisasjoner vil noe slikt skape diskusjon. Men jeg tror at når folk ser den nye profilen i bruk, vil de se at dette viser at vi er et oppdatert parti som ser fremover og er moderne, sier han og legger til:

– Men jeg tror ingen vil savne rødfargen. Vi er gule.

Partileder Dag Inge Ulstein presenterer KrFs nye logo

Får skryt fra eksperter

Karl-Fredrik Tangen, førstelektor i markedsføring ved Høyskolen Kristiania, tror KrF gjør lurt i å modernisere logoen.

– De beholder noe av det som er gjenkjennbart fra før, og løfter fram gulfargen. Jeg tror det er lurt for KrF å vise at de tilfører en annen dimensjonen enn høyre-venstre-aksen.

STJÅLET FRA NÆRINGSLIVET:

Han påpeker at noen helt sikkert vil reagere på at KrF kvitter seg med hjertet.

– Men jeg tror også det handler om det tekniske, siden mobilskjermer krever at den skal fungere i små størrelser, uten å se ut som en prikk. Dette er et godt eksempel på en fleksibel logo, forklarer Tangen.

Han mener at bokstavene som lener seg mot hverandre kan gi assosiasjoner til fellesskap, uten bruk av kristne symboler.

– Tøffere

Også Mathilde Fasting mener den nye logoen er en forbedring. Hun er idéhistoriker og ansatt i Tankesmien Civita, og har tidligere jobbet med merkevarebygging.

Mathilde Fasting i Civita

– Det er en sprekere og bedre gulfarge i logoen nå. At hjertet er borte i den litt mer «søte» logen, gjør den nye logoen tøffere, sier Fasting i en e-post til Vårt Land.

Hun mener den nye logoen både klar og gjenkjenning, samtidig som den er mer moderne.

– Jeg tror dette vil fungere, og kanskje treffe tidsånden bedre. Men som alltid er det politikken som teller.

Herman Frantzen

Herman Frantzen

Herman Frantzen er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land.

Mer fra: Nyheter