Da den stillegående og moderne banen åpnet for tre år siden – på en 14 kilometer lang strekning fra Mount Herzl i det vestlige Jerusalem, gjennom de østlige bydelene og videre til Pisgat Zeev – var forhåpningene store. Noen snakket euforisk om et fredstog for forsoning i en delt by.
Milliardbeløp
Prestisjeprosjektet kostet rundt 7 milliarder kroner etter nesten 10 års byggetid og utallige og langvarige forsinkelser, inklusive arkeologiske oppdagelser av blant annet rester av et kloster fra 600-tallet. Men kritikere advarte om at det slett ikke ville gå på skinner når øst og vest skulle bindes sammen.
LES OGSÅ: – Godkjenner nye bosetterhjem i Øst-Jerusalem
Og de har fått rett: Både vogner, stasjoner, billettautomater og skinner angripes og utsettes for hærverk, primært fra frustrert palestinsk ungdom som ser på banen som et symbol på israelsk okkupasjon og ekspansjon.
Ombord i togene patruljerer væpnede vakter i sivile klær, mens jødiske og palestinske passasjerer har en tendens til å sitte i hver sin ende av vognene. På den knapt 40 minutter lange turen forbi 23 stasjoner gjennom jødiske og palestinske nabolag, er det store kontraster fra velstand til slum. På flere stasjoner i arabiske nabolag taler graffitien sitt tydelige språk: «Død over jødene».
Hevndrap
Det har toppet seg med angrep og hærverk på banen etter at jødiske menn i sommer på bestialsk vis drepte en ung palestinsk gutt fra den østlige forstaden Shuafat, som en ren hevnaksjon etter drapet av tre israelske ungdommer utført av palestinske ekstremister. Drapet utløste et voldsomt palestinsk raseri, inklusive steining og ramponering av vogner og stasjoner i arabiske nabolag.
LES OGSÅ: Striden om Tempelhøyden eskalerer
Bare siden juli er det rapportert om 170 tilfeller av steinkasting og brannbomber. Ifølge driftsselskapet City Pass ble sist måned 15 av 23 togsett skadet. Ni tog måtte tas ut av drift i flere dager for å bli reparert, og passasjerantallet sank i sommer med 20 prosent.
Tross problemene foregår det utbygging av banen til flere strekninger, noe som skal øke banelengden til 22,5 kilometer når den er ferdigstilt i 2016.
Bilangrep
Ifølge israelsk politi var det et terrorangrep da den palestinske bilisten Abdel Rahman Al Shaludi for to uker siden kjørte rett inn i passasjerer på vei ut av stasjonen ved Ammunition Hill. En tre måneder gammel jødisk jente med amerikansk statsborgerskap ble drept, i likhet med en besøkende fra Ecuador som var inne i en prosess for å konvertere til jødedom.
Jerusalems israelske borgermester Nir Barkat varsler tøffere reaksjoner og nulltoleranse mot voldsbruk. Han sier at israelske sikkerhetsstyrker vil spenne opp fem luftballonger for overvåkning av arabiske områder i byen der det har vært mye bråk og opprør.
Gaza-bane
Ballongene skal utstyres med høyoppløste, infrarøde kameraer, og vil kunne fange opp angrep og hærverk rettet blant annet mot bybanen.
LES OGSÅ: – Må foreligge fredsavtale før anerkjennelse
Som ledd i en fredsløsning har mange ivret for en vei- og jernbanekorridor mellom Gaza og Vestbredden som kunne løfte en skadeskutt palestinsk økonomi, men uten utsikt til tostatsløsning er planene bare drømmer.
I 1972 startet Israel sivil togtrafikk mellom Tel Aviv og Gaza, men det varte bare et år før Yom Kippur-krigen satte en stopper for den livlige transporten.
Israel bygger nå en høyhastighetsbane fra Tel Aviv til Jerusalem, med planlagt åpning om tre år. Jernbanen til 12–13 milliarder kroner skal frakte passasjerene mellom de to storbyene på under en halvtime, og bare 20 minutter fra Ben Gurion-flyplassen til Jerusalem.
I Jerusalem blir det bygget fire 300 meter lange plattformer, direkte forbundet med bybanen. Stasjonen 80 meter under gatenivå vil også fungere som et atomkrigsbeskyttet tilfluktsrom for opptil 2.000 mennesker.